KAJİKLİ'NİN (Qâjikân) İLK WEB SİTESİ
  ÜYE OL
 
=> Daha kayıt olmadın mı?

SİTEMİZE ÜYE OLABİLİR,YENİ KONU AÇABİLİR VE KONULARA CEVAP YAZABİLİRSİN SORULARINI VE SORUNLARINI BURADA YAZ BİRLİKTE ÇÖZÜM ARAYALIM

ÜYE OL - Adimiz niye Quajik

Burdasın:
ÜYE OL => köyümüz hakkında => Adimiz niye Quajik

<-Geri

 1 

Devam->


hingiv(AD) (Ziyaretçi)
05.04.2009 12:39 (UTC)[alıntı yap]
Neden adimiz Quajikan?

Konuyu sonra toparlamak üzere dagitmakta fayda görüyorum. Köyümüzde gelmis gecmis hic bir insanin adi Quajik degildir sadece bu adimizin yasamis insanlardan kaynaklanmadigi yerin tabii özelliklerine bagli olarak insan zihninde en iyi Kevana benzeyen Quajik otu yeri yöreyi insanlar birbirlerine (rahat)tarif edebildiklerinden bu otun adi ile anmayi uygun görmüslerdir. Türkce adini bilmedigimiz iki yüz ücyüz cesit otun adini bilirsiniz ama bizim adimiz niye Quajik?

Konuyu dagitmaya insanlarin lakaplarindan baslayabiliriz. Kendi kendimize lakaplar üzerinden düsünürsek lakaplarin sayisiz kere tecrübe edilerek insani en iyi en yakin karakteri ile beraber cagristiran kelimeyi yakistirdiklari sonucuna variriz.

Tarih boyunca Hancerli`de yasayan insanlar etrafina hep problem le yaklasmislar mesela Karran `da 30 a yakin insan öldürüldükten sonra bir kismi Afsin`in köylerine (Göze olabilir) göcürülmüstür. Onlar hep problemleriyle anilmis yanlarinda beraber tasidiklari Hancer kendilerine ad olmustur diye düsünüyorum.

Ilk akla gelen Bayram Usagi Bayram`in cocuklarinin, Bekir Usagi BAKIR`in cocuklarinin, Harun Usagi Harun`un cocuklarinin vs. Yerlesim yeri ya da yasadigi yer anlaminda kendilerine isim olmustur. Bunu anlamakta güclük cektigimizi sanmiyorum.
Yalnizca dikkat edilmesi gereken husus yada özellik sudur.
Bayram Usagi kendi kendine Harun Usagi kendi kendine, Kasim Usagi kendi kendine … bu isimleri vermemis baska yakin cevrede yasayan insanlar oralari öyle anmis zamanla yöre ve köy ismi haline gelmistir.
Hep bilinir söylenir hatta kimi hukuk fakültelerinde (sahitlik) in önemi anlatilirken hep Kahyali Kuzzo`nun sahitligi anlatilir. Hakim sorar: Dogruyu yalnizca dogruyu söyleyecegine yemin edermisin? Evet der Kuzzo devam eder… Beg efendi vurdular kirdilar (ne ile) Balta ile, dere ile, sopa ile …. Kim vurdu? Diye hakim sorunca Kuzzo`nun cevabi nettir. Vallahi beg efendi ben görmedim ki… Hukukcular ve Hukuk fakülteleri Kuzzo`nun bu sahitliginin gecerli olmadigini ifade etmek icin kullanirlar. Bu dogrudur Ama her olgu icinde insanlarin fark etmedigi birtakim baska dogrulari da tasir.
Burada sunu ifade etmek istiyorum. Kuzzo aslinda olayi görmemisitir ama sahittir baskalari görmüstür, hanimi görmüstür ya da baska yakinlari görmüstür ama onlar sahitlik yapamazlar. Cünkü onlarin da kendine göre bir yasam tarzlari vardir. Kuzzo orada olayi görenin bilenin kendisi degil (KAHYA) sidir. Yani sahitlere bile kahyalik yapan bir karakterleri vardir. Günümüzde bile hic alinmasinlar halen aksamdan insanlari kari kocayi kavga ettirip sabah baristirmaya giden bir karakterleri vardir. Kim onlara bu Kahya adini takmissa sayisiz kere tecrübe etmis ve isbetli de ifade ettigini düsünüyorum.
Bundan 150 -200 yil önce köyümüzde kimi ot cinsleri yoktu, kevan yoktu baska yerlerin meseleri bizimkinden daha boldu, cevizleri bizimkinden daha boldu dolayisiyla insanlar bizim yöremize meseli, cevizli de diyemediler uygun bir ifade olmadigi icin.
Niye Quajik dediler? Sorusuna gelince:
Bir defa Kürecik asiretini olusturan insanlar yazin yaylaya cikar kisin Afsine`e Islahiye, Osmaniye gibi yerlere sürülerini götürürlerdi, gidemeyenler hayvanlarini götüremeyenler daglarin eteklerine dogru cekilir hayvanlarin beslemek icin en uygun yeri secmeye kalkarlardi. Yani insanlar ilkbahar sulari gibi kabarip alcalirlardi…
Sürüleri koyunlari az olanlar yaylaya cikarken, cadir kurarken, otlama alani secerken, büyüklerine yer birakmak zorundadirlar. Bu nezaket icabidir. (Büyük balik kücük baligi burada yutmaz). Yani 80 koyun ile gidip yaylanin eniyi yerine cadir kuramazsiniz cünkü diger insanlarin 300- 400 koyunu var. Nasil ki ayni cins atomlar birlesir degisik olanlari disari atar, kücük sürü sahipleri de Kijiklimizde rahat etmisler kimse onlari iki de bir ben geldim sen kendine baska yer begen diye rahatsiz etmemistir. Sürülerin cogunluguna göre yer secimi hem büyük hem kücük sürülerin rahatina ve sahiplerinin de rahat etmesine yol acar. Asiretten kenara ayrilip bu Quajik`i bol yeri secen insanlara asiretin geri kalan kismi biraz da alay eder gibi ayni lakaplarin etkisi gibi (QUAJIKAN) demislerdir. Yani bu isim de bize kendi kendimize taktigimiz isim degil asiretin diger insanlarinin taktigi isimdir. Alayci yönü sudur. Mese, ceviz kimi otlar mesela kevan gelir kaynagidir ama Quajik gelir kaynagi degildir odun olarak bile randimanli degildir. Insanlarimiz asirettten fazlasiyla kenara yöneldikleri icin asiret bizi böyle cagirmayi isimlendirmeyi uygun görmüstür. Diye düsünüyorum.

Cevapla:

Nickin:

 Metin rengi:

 Metin büyüklüğü:
Tag leri kapat



Bütün konular: 27
Bütün postalar: 37
Bütün kullanıcılar: 166
Şu anda Online olan (kayıtlı) kullanıcılar: Hiçkimse crying smiley
 
  bugün 12 ziyaretçi (17 klik) sitemizi ziyaret etti...
 
 
ÜYE OLMAK İÇİN TIKLA


Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol